Пътнически Автомобили

Légende ci-dessous
Пътнически Автомобили

TYPE A

01_histoire_vehiculesparticuliers_typea_capture

Одобреният от Service des Mines (организацията, отговаряща за одобрението на автомобилите във Франция през онази епоха) на 20 ноември 1918 г. 10HP (или Type A) започва да се произвежда в края на май 1919 г. и излиза на пазара на 7 юли.
Това е първият автомобил на Citroën, както и първият в Европа, пуснат в серийно производство, съобразно създадените от Хенри Форд принципи, прилагани от повече от десет години в неговите заводи в Детройт.
Оборудван с четирицилиндров двигател с обем от 1327 см3 и реална мощност от 18 к.с. при 2100 об/мин, Type A, който развива скорост над 65 км/ч е иновативен автомобил в повече от един аспект. За първи път клиентите имат възможността да закупят цялостен автомобил, със затворена каросерия и напълно оборудван.
Type A остава в производство до юни 1921 г. и се предлага в десет различни версии.

B Сериите

02_histoire_vehiculesparticuliers_typeb_capture

Type A е последван от B2, който е оборудван с нов по-мощен двигател и по-добра охладителна система. Той бързо се налага като стабилен автомобил и се радва на голям търговски успех. През 1924 г. е предлаган в 12 версии, към които се прибавят и три с името В10, оборудвани със съвсем новата за тогава “изцяло стоманена каросерия”.
През 1925 г. моделът B12, предлаган в шест “изцяло стоманени” варианта и пет версии от “дърво и метал”, замества В2 и В10, които от своя страна, изчезват напълно през следващата година с пускането на В14. През 1928 г., последната година на производството му, В14 излиза и в товарен вариант (В15), както и в една рядко срещана версия с увеличена коловозна ширина, специално за колониите (В18).
Едновременно с това, в преиода между 1922 г. и 1926 г., Citroën продава компактния 5НР, чиято най-позната версия е Trèfle.

C Сериите

03_histoire_vehiculesparticuliers_typec_capture

На Автомобилния Салон в Париж през октомври 1928 г. Citroën разкрива новата си гама. Това е важна дата в историята на Марката, тъй като освен новия C4 (който заменя B14), Citroën представя един съвсем нов луксозен модел, оборудван с шестцилиндров двигател: С6.
Тези два модела, които предлагат всички иновации на своите предшественици, включително и “изцяло стоманената каросерия” се продават успешно до септември 1932 г. През 1931 г. гамата включва не по-малко от 47 различни версии.
На 1 април 1932 г., C4 и C6 се сдобиват с меко окачване на двигателя: революционна иновация по отношение на комфорта. С4 дълго време се радва на репутацията на стабилен автомобил във всяка ситуация и дори и през 1950-те години на века моделът все още може често да бъде видян на пътя.

ROSALIE

04_histoire_vehiculesparticuliers_rosalie_capture

На Автомобилния Салон в Париж през 1932 г., Citroën представя 8CV, 10CV и 15CV. Първите два модела заменят С4, докато третият, с шестцилиндровия си двигател, е естествения заместник на С6.
Отзувкът от рекордите, постигнати от тези автомобили на пистата Линас-Монлери след 1931 г. е толкова голям, че трите модела бързо си печелят прозвището Rosalie, на името на 8CV Rosalie.
През януари 1934 г., Citroën внася подобрение в карорерията им, наречено Nouvel Habillage (Нова премяна) По-късно, през месец май, автомобилите вече са с торсионно окачване с независими предни колела.
С излизането на пазара на Traction Avant през 1934 г., автомобилите Rosalie остават на по-заден план. Оборудвани с двигателите на 7CV и на 11CV, те продължават да се продават до септември 1938 г. под имената 7UA и 11UA.

TRACTION AVANT

05_histoire_vehiculesparticuliers_tractionavant_capture

Когато първият Traction Avant (7CV) прави своя дебют през май 1934 г., той предизвиква истинска революция в автомобилния свят. Никога преди това не е имало автомобил от серийното производство с толкова много иновации: “изцяло стонамена” еднокорпусна каросерия без шаси, хидравлични спирачки на четирите колела, независимо окачване на колелата с торсионна щанга, меко окачване на двигателя с клапани в горната част на цилиндъра и демонтируеми ризи на цилиндрите…
Производството на 7CV спира през юни 1941 г., докато 11CV (лансиран през септември 1934 г.) продължава да се произвежда до края на юли 1957 г. Версията 15CV, оборудвана с шестцилиндров двигател, се произвежда от юни 1938 г. до юли 1956 г.
През април 1954 г., Citroën представя специална версия, наречена 15H. Нейното хидрапневматично задно окачване е предвестник на това на бъдещия DS.

2 CV И НЕГОВИТЕ НАСЛЕДНИЦИ

06_histoire_vehiculesparticuliers_2cvderives_capture

2CV се появява вследствие на проучване, относно “народния автомобил”, проведено от Мишлен в началото на 20-те години. Проучванията, които започват през 1936 г. водят до появата на първия модел, чието представяне и пускане в продажба, насрочени за октомври 1939 г., са отменени поради избухването на Втората Световна Война.
След като претърпява определен брой промени, 2CV най-накрая е официално представен на Парижкия Автомобилен Салон през 1948 г. Производството му в завода в Льовалоа започва едва на следващата година и приключва цели 42 години по-късно на 27 юли 1990 г. в завода в Мангалд, Португалия!
По време на дългата си кариера, “Малкият Citroën” дава началото на множество производни модели, като например Dyane през септември 1967 г. и представения през май 1968 г. Méhari, с оригинална каросерия от ABS пластмаса.

DS

07_histoire_vehiculesparticuliers_ds_capture

Представеният на Парижкия Автомобилен Салон през 1955 г. DS, сякаш е излязал от научно-фантастичен роман и прави истинска революция по отношение на технологията и дизайна. С уникалния си стил, авангардната подребда на интериора, хидрапневматичното окачване и хидравличното сервоусилване, той предизвиква такъв фурор, че до края на Автосалона са подписани близо 80 000 поръчки.
През септември 1967 г. преднaта му част претърпява фейслифт и се оборудва с четири аеродинамични фара, два от които са въртящи и са свързани с дирекцията. С появата на ID, представен през октомври 1956 г., моделът се предлага в различни версии на каросерията тип седан, както и във версии комби и кабриолет.
Производството на DS спира на 24 април 1975 г., но и до днес той остава символ на авангардизма в автомобилния дизайн.

AMI

08_histoire_vehiculesparticuliers_ami_capture

Лансираният през 1961 г., Ami 6 предлага на клиентите на Citroën междинен модел, оборудван с двигател на 3CV. Той предствалява умела скомбинация на 2CV и DS и предлага един много оригинален стил, благодарение на обратния ъгъл, под който пада задното стъкло. През август 1964 г. излиза и комби версия.
През 1969 г., Ami 6 е заменен от Ami 8, който при версията седан е с по-обичайно задно стъкло. Този нов модел е в основата на невероятния прототип M35 (500 броя), оборудван с двигател с въртящо бутало (който дава основата на този при GS Birator) и с хидрапневматично окачване, подобно на DS.
През януари 1973 г., Ami 8 дава началото на Ami Super, оборудван с четирицилиндровия двигател на GS с обем от 1 015 см3. Продажбите на Ami Super спират през юли 1976 г., а тези на Ami 8, две години по-късно.

SM

09_histoire_vehiculesparticuliers_sm_capture

Със SM, по великолепен начин Citroën обогатява гамата си с уникален автомобил от високия клас. Тази луксозен модел, оборудван с V-образен шестцилиндров двигател на Maserati, използва всички предимства, постигнати от DS по отношение на предното задвижване, както и на хидравликата и окачването. Автомобилът е оборудван с 5-степенна скоростна кутия и с т. нар. DIRAVI, дирекция с променливо сервоусилване и осигурено връщане на колелата в право положение след завой.
Представен през март 1970 г., SM печели безброй адмирации за оригиналния си и иновативен дизайн. Забележителните му динамични качества привличат вниманието на ценителите във Франция, в Европа и дори и в САЩ. Въпреки това, през юли 1975 г. производството на SM спира, заради растящите цени на горивата и ограниченията на скоростта по магистралите.

GS

10_histoire_vehiculesparticuliers_gs_capture

GS въплъщава най-доброто от придобития опит на Citroën по отношение на автомобилите в серийно производство. Това е автомобил с предно задвижване, с четирицилиндров двигател с хоризонтално разположени бутала и въздушно охлаждане, хидрапневматично окачване, както и с каросерия, която дълго време остава най-аеродинамичната на пазара в световен мащаб.
Лансиран през юли 1970 г., GS се позиционира между Ami 8 и DS. Една година по-късно се появява и комби версията. През септември 1979 г., GS се превръща в GSA и продължава да се продава успешно до юли 1986 г.
През септември 1973 г. на пазара излиза и GS Birotor, оборудван с двигател с две въртящи се бутала. По същата причина както и при SM, производтсвото на GS Birotor спира преждевременно през октомври 1975 г.

CX

11_histoire_vehiculesparticuliers_cx_capture

Лансираният през октомври 1974 г. CX е естественият наследник на DS. Оригиналният му дизайн и иновативния стил на интериора му го превръщат в уникален автомобил, който се вписва в редиците на знаменитите автомобили на Citroën. Благодарение на хидрапневматичното си окачване той осигурява невероятно пътно поведение и предлага забележителен комфорт.
През септември 1975 г., CX се превръща в първият сериен автомобил на Citroën, оборудван с дизелов двигател. През септември 1984 г., СХ става най-бързият пътнически френски автомобил с модификацията CX GTI Turbo, която развива максимална скорост от 220 км/ч.
Рестилизиран през юли 1985 г., СХ спира да се произвежда през юли 1991 г. Днес той е известен като автомобил с невероятно качество.

LN

12_histoire_vehiculesparticuliers_ln_capture

Лансираният през октомври 1976 г. LN е плод на споразуменията, подписани две години по-рано между Peugeot и Citroën за основаването на Групата PSA. Каросерията на този нов модел е базирана на Peugeot 104, а двуцилиндровия двигател с въздушно охлаждане е взет от Ami 8.
През септември 1978 г., LN се сдобива с по-мощен двигател, с работен обем от 652 см3 (вместо 602 см3) и сменя името си на LNA. Четири години по-късно, гамата е обогатена с модел с четирицилиндров двигател с водно охлаждане с обем от 1 124 см3.
Еднакво добър както за движение в града, така и на дълъг път, този компактен автомобил успя да спечели симпатиите на дамите. Моделът официално излиза от каталога на Citroën през септември 1986 г.

VISA

13_histoire_vehiculesparticuliers_visa_capture

Visa е представен през 1978 г. на Автомобилния Салон в Париж. Базиран на модела Peugeot 104 с четири врати, той се предлага с два двигателя: 652 см3 надлъжен двуцилиндров с въздушно охлаждане и 1 124 см3 напречен четирицилиндров с водно охлаждане.
Visa комбинира оригинален стил с вътрешно оформление, което типично за Citroën, акцентира върху ергономичността и комфорта на водача. През годините моделът претърпява няколко рестилизации и ред по ред приема облика на икономичен или състезателен автомобил, кабриолет или класически автомобил.
През март 1981 г. Visa е рестилизиран и става още по-привлекателен. Три години по-късно той е оборудван с дизелов двигател с работен обем от 1 769 см3. Visa излиза дискретно от каталога на Citroën през юли 1988 г.

1980-ТЕ

14_histoire_vehiculesparticuliers_annees80_capture

За Citroën, 80-те години са десетилетие на традиция, с 2CV и CX, но също така и на динамично възраждане, илюстрирано чрез нови модели, които поставят началото на нова ера на просперитет за Марката.
През октомври 1982 г. е представен ВХ, модел с дизайн на известния италиански дизайнер на каросерии Bertone. Четири години по-късно, през 1986 г., компактният АХ прави своя дебют във варианти с три и с пет врати.
Краят на десетилетието е маркиран от появата на ХМ, нов луксозен модел, представен през май 1989 г. В зависимост от модела, той е оборудван с хидрапневматично окачване Hydractive и с V-образен шестцилиндров двигател и съчетава умело иновации и традиция.

1990-ТЕ

15_histoire_vehiculesparticuliers_annees90_capture

През 90-те години, Citroën приключва една трансформация, която ще позволи на Марката да влезе смело в ХХI век. След като производството на 2CV приключва окончателно на 27 юли 1990 г., Citroën не спира да обновява и разширява гамата си, като демонстрира все по-голяма динамичност.
Първият автомобил на десетилетието е ZX, лансиран през март 1991 г. Две години по-късно, той е последван от изключително елегантната Xantia, а през 1994 г., от еднобемния Evasion.
През 1996 година се появяват Berlingo Multispace и Saxo, а през 1997 г. своя дебют прави и Xsara. Моделът печели редица победи в Световния Рали Шампионат. През 1999 г. с Xsara Picasso той поставя началото на иновативното за тогава понятие за компактния еднообемен автомобил.